Długodystansowe Mistrzostwa Polski  *** Micro ***  Długodystansowe Mistrzostwa Polski


O stowarzyszeniu

DMP

Galeria

Czartery

Forum

Linki

Kontakt

Index












 

 

 

Stowarzyszenie klasy Micro w Polsce

W 1987 roku z inicjatywy grupy żeglarzy, w tym wielu konstruktorów jachtów oraz miesięcznika "Żagle", utworzony został Polski Związek klasy MICRO - organizacja działająca pod patronatem PZŻ, zrzeszająca amatorów i miłośników jachtów tej klasy. Powstaje wiele konstrukcji jachtów Micro, zwłaszcza kategorii turystycznej, budowanych przeważnie systemem amatorskim. Przyczyny tej szczególnej popularności formuły Micro należy upatrywać w walorach nautycznych i użytkowych tej klasy. Są to cechy takie, jak:

  • długość 5,5 m - klasyfikuje jacht jako łódź żaglową w świetle przepisów celnych (brak wpłaty zabezpieczenia celnego przy wyjazdach zagranicznych);
  • szerokość 2,45 m (szerokość skrajni drogowej na drogach w Europie);
  • masa 450 kg (560 kg turystyczne) + przyczepa lekka to masa 750 kg (wystarcza prawo jazdy kategorii "B");
  • jachty łatwo wodować przy użyciu samochodu;
  • część jachtów posiada dokumenty na pływania morskie;
  • do pływania po wodach wewnętrznych wystarczą indywidualne środki ratunkowe (pasy nie atestowane dla pory dziennej) i pławka dymna pomarańczowa;
  • trzyosobowa załoga to załoga rodzinna (można pływać samotnie);
  • jachty budowane zgodnie z przepisami są niezatapialne;
  • małe koszty utrzymania w zimie;

Pierwsze mistrzostwa Polski jachtów klasy Micro odbyły się na wodach Zatoki Gdańskiej, w Górkach Zachodnich. Od tego czasu rokrocznie rozgrywane są Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Klasie MICRO. Wchodzą one do międzynarodowego kalendarza EuroMICRO. Trzykrotnie z rzędu zwycięzcą MP w kategorii prototypy był Jarosław Kaczorowski na jachcie "KUMPELKA". Do listy zwycięzców krajowych dopisali się: Ireneusz Pierwoła na jachcie "KANKAN", Andrzej Skrzat na jachcie "BLUE ANGEL", Leon Wróbel i Piotr Cichocki na jachcie "WINDJAMMER", Kazimierz Domalewski na jachcie "KRAKEN", Marek Muzykiewicz na jachcie "SIMPLY RED" oraz Stanisław Sawko na jachcie "Smart POL-33" w 1997, Janusz Olszewski na jachcie "HOT BOAT" Krystyna Kamińska na jachcie "PRELUDIUM" w 1998 i Przemysław Tarnacki na jachcie "HEMPEL" w roku 2000.

W regatach o randze PUCHARU ŚWIATA ( MICRO-Cup ) zapisali się tacy zawodnicy jak;

  • OUISTREHAM, 1987: Jarosław Kaczorowski "KUMPELKA"
  • HOURTIN, 1988: Jarosław Kaczorowski "KUMPELKA";
  • KRYNICA MORSKA, 1994: Leon Wróbel "HOTEL GOŁĘBIEWSKI", Kazimierz Do­malewski "KRAKEN";
  • BIENNE, 1995: Leon Wróbel "SHANTA";
  • TRAUNKIRCHEN, 1997: Stanisław Sawko "SMART"

W regatach o randze Mistrzostw Świata - od 1998 roku klasa uznana przez ISAF. GDYNIA 1999, Stanisław Sawko "HEMPEL", vice Marek Muzykiewicz "EURA" WARNEMINDE 2000. Przemysław Tarnacki "HEMPEL-Protection" vice Stanisław Sawko "HEMPEL" Po raz pierwszy Polska była organizatorem MICRO-Cup w 1990 roku w Pucku, lecz tam z racji "Bardzo szeroko pojętej gościnności" dyskwalifikowano nasze załogi oszczędzając załogi Francuskie i Radzieckie. Stąd żadna nasza załoga nie zajęła porządnego miejsca. Do czasu medalu olimpijskiego Kusznierewicza były to najlepsze wyniki naszych żeglarzy. Stanowimy też potęgę jako konstruktorzy i producenci jachtów w tej klasie:

  • MICRON Jerzy Pieśniewski;
  • POLO Centkowski/Młynarczyk;
  • MOSQUITO Zdzisław Abrożej (w 1990 cztery jachty tej konstrukcji znalazły się w pierwszej dziesiątce Mistrzostw Europy);
  • MICRON-S Jerzy Pieśniewski;
  • KANKAN Andrzej Skrzat;
  • GRUBA Witold Skórski;
  • SHANTA 550 Andrzej Skrzat (zwycięskie jachty MICRO CUP 1994 i 1995);
  • EOL 550 Jerzy Pieśniewski;
  • JOKER 550 Jerzy Pieśniewski (najszybsza łódka przy słabych wiatrach);
  • WINDJAMMER 550 Andrzej Skrzat (najlepiej sprzedająca się łódka na Zacho­dzie);
  • MICRO POLKA Jerzy Kubaszewski i inni;
  • FLORIDA Witold Skórski (rejs przez Atlantyk);
  • OPUS 5500 Zdzisław Abrożej (kontrowersyjna łódka, choć w Mistrzostwach Świata w Austrii w pierwszej dziesiątce znalazły się cztery jachty tej konstrukcji, to po zmianie interpretacji przepisów spowodowała wątpliwą dyskwalifikację w 1998 roku w La Londe załogi Stanisława Sawko - "100% wygrana komisji sędziowskiej nad załogą").
  • Hot Boat Zdzisław Abrożej (zmodernizowana wersja OPUSA zajmująca czołowe miejsca na wielu imprezach)
  • L'Arte Eugeniusz Ginter konstruktor i wykonawca najnowszego "dziecka" w tej klasie. Technologicznie bardziej zaawansowane, - przez co, znacznie droższe.

 

 

 informacja ze strony http://www.microclass.inf.pl


All rights reserved. Copyright 2000 by K6