W
1987 roku z inicjatywy grupy żeglarzy, w tym wielu konstruktorów
jachtów oraz miesięcznika "Żagle", utworzony został
Polski Związek klasy MICRO - organizacja działająca pod
patronatem PZŻ, zrzeszająca amatorów i miłośników jachtów
tej klasy. Powstaje wiele konstrukcji jachtów Micro, zwłaszcza
kategorii turystycznej, budowanych przeważnie systemem
amatorskim. Przyczyny tej szczególnej popularności formuły
Micro należy upatrywać w walorach nautycznych i użytkowych tej
klasy. Są to cechy takie, jak:
- długość 5,5 m - klasyfikuje
jacht jako łódź żaglową w świetle przepisów celnych
(brak wpłaty zabezpieczenia celnego przy wyjazdach
zagranicznych);
- szerokość 2,45 m (szerokość
skrajni drogowej na drogach w Europie);
- masa 450 kg (560 kg
turystyczne) + przyczepa lekka to masa 750 kg (wystarcza prawo
jazdy kategorii "B");
- jachty łatwo wodować przy użyciu
samochodu;
- część jachtów posiada
dokumenty na pływania morskie;
- do pływania po wodach wewnętrznych
wystarczą indywidualne środki ratunkowe (pasy nie atestowane
dla pory dziennej) i pławka dymna pomarańczowa;
- trzyosobowa załoga to załoga
rodzinna (można pływać samotnie);
- jachty budowane zgodnie z
przepisami są niezatapialne;
- małe koszty utrzymania w
zimie;
Pierwsze
mistrzostwa Polski jachtów klasy Micro odbyły się na wodach
Zatoki Gdańskiej, w Górkach Zachodnich. Od tego czasu rokrocznie
rozgrywane są Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Klasie MICRO.
Wchodzą one do międzynarodowego kalendarza EuroMICRO.
Trzykrotnie z rzędu zwycięzcą MP w kategorii prototypy był
Jarosław Kaczorowski na jachcie "KUMPELKA". Do listy
zwycięzców krajowych dopisali się: Ireneusz Pierwoła na
jachcie "KANKAN", Andrzej Skrzat na jachcie "BLUE
ANGEL", Leon Wróbel i Piotr Cichocki na jachcie "WINDJAMMER",
Kazimierz Domalewski na jachcie "KRAKEN", Marek
Muzykiewicz na jachcie "SIMPLY RED" oraz Stanisław
Sawko na jachcie "Smart POL-33" w 1997, Janusz Olszewski
na jachcie "HOT BOAT" Krystyna Kamińska na jachcie
"PRELUDIUM" w 1998 i Przemysław Tarnacki na jachcie
"HEMPEL" w roku 2000.
W regatach
o randze PUCHARU ŚWIATA ( MICRO-Cup ) zapisali się tacy
zawodnicy jak;
- OUISTREHAM,
1987: Jarosław Kaczorowski "KUMPELKA"
- HOURTIN,
1988: Jarosław Kaczorowski "KUMPELKA";
- KRYNICA
MORSKA, 1994: Leon Wróbel "HOTEL GOŁĘBIEWSKI",
Kazimierz Domalewski "KRAKEN";
- BIENNE,
1995: Leon Wróbel "SHANTA";
- TRAUNKIRCHEN,
1997: Stanisław Sawko "SMART"
W regatach
o randze Mistrzostw Świata - od 1998 roku klasa uznana przez ISAF.
GDYNIA 1999, Stanisław Sawko "HEMPEL", vice Marek
Muzykiewicz "EURA" WARNEMINDE 2000. Przemysław Tarnacki
"HEMPEL-Protection" vice Stanisław Sawko "HEMPEL"
Po raz pierwszy Polska była organizatorem MICRO-Cup w 1990 roku w
Pucku, lecz tam z racji "Bardzo szeroko pojętej gościnności"
dyskwalifikowano nasze załogi oszczędzając załogi Francuskie i
Radzieckie. Stąd żadna nasza załoga nie zajęła porządnego
miejsca. Do czasu medalu olimpijskiego Kusznierewicza były to
najlepsze wyniki naszych żeglarzy. Stanowimy też potęgę jako
konstruktorzy i producenci jachtów w tej klasie:
- MICRON
Jerzy Pieśniewski;
- POLO
Centkowski/Młynarczyk;
- MOSQUITO
Zdzisław Abrożej (w 1990 cztery jachty tej konstrukcji
znalazły się w pierwszej dziesiątce Mistrzostw Europy);
- MICRON-S
Jerzy Pieśniewski;
- KANKAN
Andrzej Skrzat;
- GRUBA
Witold Skórski;
- SHANTA
550 Andrzej Skrzat (zwycięskie jachty MICRO CUP 1994
i 1995);
- EOL
550 Jerzy Pieśniewski;
- JOKER
550 Jerzy Pieśniewski (najszybsza łódka przy słabych
wiatrach);
- WINDJAMMER
550 Andrzej Skrzat (najlepiej sprzedająca się łódka
na Zachodzie);
- MICRO
POLKA Jerzy Kubaszewski i inni;
- FLORIDA
Witold Skórski (rejs przez Atlantyk);
- OPUS
5500 Zdzisław Abrożej (kontrowersyjna łódka, choć
w Mistrzostwach Świata w Austrii w pierwszej dziesiątce
znalazły się cztery jachty tej konstrukcji, to po zmianie
interpretacji przepisów spowodowała wątpliwą
dyskwalifikację w 1998 roku w La Londe załogi Stanisława
Sawko - "100% wygrana komisji sędziowskiej nad załogą").
- Hot
Boat Zdzisław Abrożej (zmodernizowana wersja OPUSA
zajmująca czołowe miejsca na wielu imprezach)
- L'Arte
Eugeniusz Ginter konstruktor i wykonawca najnowszego
"dziecka" w tej klasie. Technologicznie bardziej
zaawansowane, - przez co, znacznie droższe.
informacja
ze strony http://www.microclass.inf.pl |