Zainteresowanie jakie wzbudzają australijskie skiffy oraz nowa
klasa olimpijska "49 - er" spowodowało powstanie
inicjatywy stworzenia nowej klasy monotypowej nowocześniejszej,
dostępniejszej i tańszej od już istniejących. Celem podjęcia
tego przedsięwzięcia jest podniesienie atrakcyjności
rozgrywanych w Polsce regat zarówno dla zawodników jak i dla
kibiców. W trakcie opracowywania założeń zdecydowano, że będzie
to klasa dwu osobowa, a do budowy łodzi zastosowane zostaną
materiały tradycyjne. W celu zapewnienia pełnej identyczności
jachtów przewidziano jednego producenta kadłubów i osprzętu (LAMIPLAST
s.c.) i żagli (Stanisław
Sawko). Ma to na celu ograniczenie "wyścigu zbrojeń"
który wykończył już nie jedną klasę. Kadłub LG 499 posiada
charakterystyczny kształt skiffa, pionowe stewy, ostry dziób płynnie
przechodzący w płaskie dno. Pokład to przede wszystkim duży
samo odpływowy kokpit. W części dziobowej zaprojektowano przetłoczenie
pod wysuwany bukszpryt.
Konstrukcję jachtu wybudowano z laminatu p/s
jako monolit z przekładkowymi fragmentami kadłuba i pokładu. Połączony
kadłub i pokład stanowi szczelną komorę wypornościową
zapewniającą pływalność w razie wywrotki co w tego typu
jachcie nie jest rzadkością. Miecz szybrowy z możliwością
wychylania się do tyłu w razie najechania na mieliznę, co
zapobiega gwałtownemu zatrzymaniu jachtu posiada też blokadę
uniemożliwiającą wypadnięcie w czasie wywrotki. Płetwa
sterowa także uchylna a rumpel wyposażony w dwa przedłużacze.
W celu zapewnienia efektownego balastowania łódka wyposażona
jest w wysięgniki boczne z rur aluminiowych oraz trapezy dla
skipera i załoganta. Maszt aluminiowy podparty sztagiem, dwoma
parami want oraz salingiem. Bardzo ważnym elementem
konstrukcyjnym jest saling pokładowy usztywniający węzeł maszt
- kadłub - podwięzie wantowe. Ożaglowanie pełnolistwowe grot i
fok z pełnym zestawem regulacji. Fok prowadzony na szynie (bezobsługowy),
pojedynczy szot służy wyłącznie do regulacji głębokości
profilu żagla. Przewidywane przez konstruktora LG 499 znakomite własności
nautyczne zostały w pełni potwierdzone w praktyce. Już
pierwszego dnia pływań (21-10-2000 r.) jacht z łatwością ślizgał
się zarówno w kursach baksztagowych jak również na
bajdewindach (siła wiatru w porywach 2 B!) wprawiając w radosne
osłupienie kolejne załogi . Okazał się też "cierpliwy i
wyrozumiały" dla zupełnie nie wprawnych żeglerzy, choć
nie uniknięto wywrotki.
Dane techniczne "LG -
499"
Konstruktor: Leszek Gonciarz
- Długość kadłuba |
4,99m |
- Długość KLW |
4,99m |
- Szerokość |
2,49/3,80m |
- Zanurzenie |
0,14/1,2m |
- Grot |
15m |
- Fok |
6m |
- Genaker |
28m |
- Masa całkowita |
160kg |
- Wysokość masztu |
8,5m |
|