Długodystansowe Mistrzostwa Polski  *** POL-Skiff**  Długodystansowe Mistrzostwa Polski


O stowarzyszeniu

DMP

Galeria

Forum

Linki

Kontakt

Index












 

 

 

  

    Zainteresowanie jakie wzbudzają australijskie skiffy oraz nowa klasa olimpijska "49 - er" spowodowało powstanie inicjatywy stworzenia nowej klasy monotypowej nowocześniejszej, dostępniejszej i tańszej od już istniejących. Celem podjęcia tego przedsięwzięcia jest podniesienie atrakcyjności rozgrywanych w Polsce regat zarówno dla zawodników jak i dla kibiców. W trakcie opracowywania założeń zdecydowano, że będzie to klasa dwu osobowa, a do budowy łodzi zastosowane zostaną materiały tradycyjne. W celu zapewnienia pełnej identyczności jachtów przewidziano jednego producenta kadłubów i osprzętu (LAMIPLAST s.c.) i żagli (Stanisław Sawko). Ma to na celu ograniczenie "wyścigu zbrojeń" który wykończył już nie jedną klasę. Kadłub LG 499 posiada charakterystyczny kształt skiffa, pionowe stewy, ostry dziób płynnie przechodzący w płaskie dno. Pokład to przede wszystkim duży samo odpływowy kokpit. W części dziobowej zaprojektowano przetłoczenie pod wysuwany bukszpryt.
    Konstrukcję jachtu wybudowano z laminatu p/s jako monolit z przekładkowymi fragmentami kadłuba i pokładu. Połączony kadłub i pokład stanowi szczelną komorę wypornościową zapewniającą pływalność w razie wywrotki co w tego typu jachcie nie jest rzadkością. Miecz szybrowy z możliwością wychylania się do tyłu w razie najechania na mieliznę, co zapobiega gwałtownemu zatrzymaniu jachtu posiada też blokadę uniemożliwiającą wypadnięcie w czasie wywrotki. Płetwa sterowa także uchylna a rumpel wyposażony w dwa przedłużacze. W celu zapewnienia efektownego balastowania łódka wyposażona jest w wysięgniki boczne z rur aluminiowych oraz trapezy dla skipera i załoganta. Maszt aluminiowy podparty sztagiem, dwoma parami want oraz salingiem. Bardzo ważnym elementem konstrukcyjnym jest saling pokładowy usztywniający węzeł maszt - kadłub - podwięzie wantowe. Ożaglowanie pełnolistwowe grot i fok z pełnym zestawem regulacji. Fok prowadzony na szynie (bezobsługowy), pojedynczy szot służy wyłącznie do regulacji głębokości profilu żagla. Przewidywane przez konstruktora LG 499 znakomite własności nautyczne zostały w pełni potwierdzone w praktyce. Już pierwszego dnia pływań (21-10-2000 r.) jacht z łatwością ślizgał się zarówno w kursach baksztagowych jak również na bajdewindach (siła wiatru w porywach 2 B!) wprawiając w radosne osłupienie kolejne załogi . Okazał się też "cierpliwy i wyrozumiały" dla zupełnie nie wprawnych żeglerzy, choć nie uniknięto wywrotki.

Dane techniczne "LG - 499"
Konstruktor: Leszek Gonciarz
- Długość kadłuba 4,99m
- Długość KLW 4,99m
- Szerokość 2,49/3,80m
- Zanurzenie 0,14/1,2m
- Grot 15m
- Fok 6m
- Genaker 28m
- Masa całkowita 160kg
- Wysokość masztu 8,5m



All rights reserved. Copyright 2000 by K6